Per començar volia comentar que les exclusions socials venen donades per exclusions econòmiques, em costa molt deslligar economia d’educació i de cultura, perquè vivim en un sistema econòmic que ens priva d’autonomia per poder aprofundir en els matisos de la vida alliberades del pes del capital.
Malgrat aquesta premissa, sí que estic d’acord, però, en la característica que apunten Travieso i Planella quan afirmen que a l’actualitat l’exclusió social va més enllà de la diferència de classe i abraça diversos àmbits de la vida, és el que ells anomenen “concepció més multidimensional”, que inclou la dimensions psicosocials i sobretot culturals. Certament per accedir a la cultura en les seves vessants més àmplies és imprescindible l’alfabetització digital, per tant no ens hem d’enganyar, es tracta d’una eina més que pot obrir moltes portes però també en pot tancar. És per això que és imprescindible adquirir-ne coneixements, ja que avui en dia les persones que no s’han pujat al carro de les noves tecnologies no tenen les mateixes oportunitats que les que ho han fet.
Ara bé, retornant a l’incís inicial, i com ve accentuen els autors, adquirir destreses amb les TIC no és vinculant per acabar amb una situació d’exclusió social, voldria citar textualment que ‘la alfabetización digital tiene que ver con el dominio de las ideas, no de las teclas’ (Gilster, 1997; Gutiérrez Martín, 2003), en el mateix sentit Castells ens posa l’accent en el gran abisme que hi ha entre una societat caracteritzada pel domini de les tecnologies en mans de persones que no tenen quasi cap domini de la política, i m’atreviria a dir, de la vida, perquè la política, no només la institucional, construeix formes de viure.
Al llegir el text de Sancho Gil no només hi he vist representada la generació de la meva mare i el meu pare, sinó, en part la meva. És cert que la majoria de les meves “companyes generacionals” s’han introduït de manera còmode a les TIC però, també és veritat que no em crescut amb elles, sinó que hem vist aparèixer els primers ordinadors a la feina, i molt més tard, a la nostra llar. Em costa ser conscient de fins a quin punt la societat s’ha vist modificada, les darreres dues dècades especialment, arrel dels avenços trepidants de les noves tecnologies. Com apunten al text ‘La pedagogía social en la sociedad de la información’ s’han generat infinitat de noves necessitats que eren impensables no fa pas gaires anys. I amb aquestes, s’han produït també molt desastres globalitzats, per desgràcia les TIC no només tenen finalitats educatives, sinó un objectiu primer, el guany econòmic.
Pel que fa a la demanda proposada al curs sobre 'exemples de bones pràctiques relacionades amb les TIC' i veient que les aportacions de les companyes eren molt exhaustives, he intentat no repetir-me (espero haver-ho aconseguit) i presentar un ventall divers de webs i blocs que us poden aportar moltes coses.
Aquí els teniu:
http://pripublikarrak.net/blog/index.php
Molt interessant, són un col·lectiu que treballen les arts, la cultura, els feminismes, els gèneres (o no) i sempre al marge del què és públic i el què és privat. Us deixo escrita la seva presentació, però, per si no us queda prou clar, us recomano que feu un vol pel seu bloc (aquest sí que és un bon exemple de com es pot treure suc a un bloc!).
‘Pripublikarrak es un juego de palabras de contenido propio. Entre lo privado y lo público, pripublikarrak crea un nuevo espacio de acción, representación y poder donde se cuestiona la convencional dicotomía entre la esfera pública y la privada, rompiendo la jerarquía. El ser pripublikarra surge como un mito que se mueve en ese espacio intermedio donde el poder deja de tener género.’
La Fàbrica. Espai de producció i reproducció d’idees dels Països Catalans.
Trobareu centenars d’articles diversos, del territori i el medi ambient, de cultura, sobre l’esquerra avui, temes internacionals, d’economia i societat, d’alliberament nacional, de comunicació, d’antipatriarcal, sobre la política institucional, la repressió i el control social... I entrevistes d’arreu i d’aquí a les veus crítiques més significatives, per exemple, ara mateix en portada, no us perdeu l’entrevista a Naomi Klein, que ens parla d’ecologisme, el web diu:
‘L'autora, des de la cimera del clima a Copenhaguen, denuncia que l'única oferta que s'havia posat sobre la taula suposava condemnar el tercer món a la pobresa a perpetuïtat. Critica també el caràcter colonial de la negociació establerta, defensant que en aquests termes, és prefereible que no s'assoleixi un acord abans que se n'estableixi un que segelli aquesta condemna a la desigualtat i el sofriment de milions de persones.’
http://www.barcelonametropolis.cat/ca/page.asp?id=1
Barcelona Metròpolis. Revista d’informació i pensament urbans
Revista molt interessant, que va més enllà de l’agenda cultural perquè ens presenta l’Observatori on podem llegir articles sobre les arts (teatre, poesia, música, cinema) que podem veure, sentir, percebre dia a dia a la nostra ciutat.
També ens ofereix articles crítics, tots ells escrits pels millors pensadors de casa nostra, de temes d'actualitat diversos, sobre Barcelona, ciutats (en genèric), turistes i turisme, urbanisme; energia, canvi climàtic, sostenibilitat i medi ambient; religió; la universitat, davant la seva crisi etc.
http://69.89.22.143/~radiopac/blog/
Pel que he pogut veure al fòrum i al material que l’Eli ens ha penjat al campus, ja heu comentat algun dels seus projectes, però aquí us vull presentar el projecte-mare: Radio Paca. És un projecte que ja fa anys que funciona, des del 2005, i tot just quan feia poc que havia arrencat vaig tenir l’oportunitat de poder fer algunes col·laboracions, va ser una experiència molt enriquidora.
Doneu-hi un cop d’ull i escolteu-ne els programes!
Us deixo la presentació de l’associació que van crear més tard i que porta a terme projectes socials a través de les ones:
'La Associació Radio Paca fué creada en 2007, dos años después de la fundación de la radio, con el objetivo de acercar las mujeres y las tecnologías de la comunicación y de la información (TIC) a través de talleres de audio, video y gestión de contenidos online. Estos son nuestros proyectos:
- Proyecto Eureka: taller de radio en Wad Ras y Brians I (Colaboración con Punto Omnia/FIAS).
- Circes: taller de video i enregistrament sonor.
- Voces gitanas: proyectos actual y antiguos.'
http://www.experimentem.org/Per acabar us convido a entrar a aquest web per veure la feina pionera que fa aquesta associació que uneix art i educació per obrir un món d’experimentació a persones diverses. Si podeu us recomano que no us quedeu només amb la part virtual i feu un passeig a Gràcia, just davant del cinema verdi park trobareu la seu d’Experimentem amb l’Art. Aquí teniu un fragment de la seva carta de presentació:
‘L’interès principal de l’associació ha estat sempre posar en pràctica estratègies d’aproximació entre l’art contemporani i el públic receptor a través de projectes molt diversos que s’adeqüen a les necessitats específiques de cada ocasió. Per aquesta raó el nostre treball ha anat creixent i propiciant la col·laboració amb professionals del món de l’art i del món educatiu que aporten la seva experiència i una mirada plural al context i a la realitat de cada una de les propostes.’
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada